| Gratis verzending bij €50,-  | Vergeet niet je scooplepel mee te bestellen voor €0,50,- |


Amstel Gold Race met Eva Boer

Inmiddels is het alweer een kleine 2 weken geleden dat de magische Amstel Gold Race plaatsvond. Niet alleen de profs gingen de uitdaging aan over het pittige parcours, maar ook onze ambassadeur Eva Boer reed mee tijdens de tour tocht. We stelde Eva een aantal vragen over haar ervaringen! 

Mijn sportieve uitdaging voor begin 2024 was dit jaar de tour der tours: De Amstel Gold. Het was de eerste keer dat dit evenement op mijn agenda stond. Naast enthousiasme was ik dus ook erg benieuwd hoe het zou zijn om zo ‘vroeg’ in het jaar best een lange afstand met veel hoogtemeters te fietsen. Ik neem je mee in een aantal vragen rondom de Amstel Gold tour versie!

Voor welke afstand heb je je ingeschreven? 
De route die ik deed was die van 150 kilometer en 2.000 hoogtemeters. Dit vond ik een groot genoege uitdaging voor april en ook hoorde ik later dat velen dit de mooiste route vinden :)

Heb je je specifiek voorbereid voor de Amster Gold Race?
Omdat de race best vroeg in het seizoen valt heb ik dit jaar voor het eerst ook binnen getraind, vanaf ongeveer januari ben ik mijn kilometers weer gaan uitbreiden nadat ik het fietsen in de winter op een lager pitje heb staan. Zelf gebruik ik de app Fondo om te trainen, ze hadden een specifiek trainingsplan voor de Amstel gold tour aangepast op de afstand die jij fietst. Een gemakkelijke manier om ergens naartoe te trainen vind ik! Verder heb ik mij ook iets meer dan normaal gefocust op hoogtetraining omdat de Amstel Gold natuurlijk geen plat ritje is. Vanuit mijn woonplaats ben ik snel op de Posbank in Arnhem, dus daar heb ik vaak gefietst. Wat ik ook merkte, is dat ik veel op mijn gravelbike heb getraind, ook op de weg. Mijn theorie gaat dat door het extra gewicht van de fiets je ook beter getraind bent om makkelijker omhoog te fietsen als je eenmaal op je wegfiets zit ;)

Wat vond je van het parcours en waren de klimmetjes zwaarder dan verwacht?
Ik was echt zo onder de indruk van het prachtige landschap en de route. Ik heb wel vaker in Limburg gefietst maar nog nooit zo ver, daardoor kom je op plekken die je normaal niet zo snel zal vinden. De afwisseling van omhoog en omlaag maakte ook dat ik de klimmetjes goed te doen vond. Het is niet dat je 1 uur aan het klimmen bent, de langste klim was denk ik 20 minuten. Sommige waren wat korter en pittiger, dat was intens, maar voor je het weet ben je ook weer boven en zoef je weer door de prachtige heuvels naar beneden!

Kun je ons inzicht geven in je voedingsroutine voor, tijdens en na de race?
Met zo’n lange tocht ben ik mij altijd extra bewust van wat ik eet voor, tijdens en na de race. Een a twee dagen van te voren probeer ik wat extra calorien binnen te krijgen om een kleine buffer op te bouwen, niets extreems maar dat ik wel gewoon let op dat ik genoeg eet, ook
als ik druk ben.
De dag zelf is voor mij het belangrijkst qua voeding. De ochtend start ik met een proteinie rijk ontbijt met meestal iets van yoghurt, muesli, brood en roerei. Daarna start de race en heb ik voor ongeveer elk uur een snack mee. Dit zijn of een bar (energy snack), een energy gel of chews. Ik eet ook wel eens een koek of banaan van een voorraadpost, deze zijn namelijk
groot om zelf mee te nemen en maak je niet zo makkelijk open als je op de fiets zit. Qua drank vul ik voor de race mijn twee bidons met Carbo Race elektrolyt. De dag van de Amstel Gold was het echt warm, dus ik heb heel veel gedronken. Ik weet het niet meer precies, maar ik denk wel 6 bidons van 500ml, dat is dus drie liter tijdens het fietsen. 

Bij de voorraadposten schenken ze ook water met elektrolyten, hier krijg je dus ook genoeg energie van binnen.
Na de race probeer ik nog wat te drinken en eet ik wat, dit keer was dat een puntzak friet omdat deze bij de finish werd aangeboden. Een bord pasta zou wat mij betreft de beste optie zijn, en een proteïne shake of iets dergelijks voor het spierherstel. Maar na zo’n dag als dit ben ik al blij als ik wat kan eten en dan komt het herstel later wel. Dit is wel een uitzondering voor mij want na elke training is de juiste voeding voor mij wel echt prio. Maar ik ben ook van mening, en ik ben natuurlijk gewoon een amateurfietsers, dat je op zo’n moment gewoon moet genieten van je overwinning zonder al te veel zorgen te maken over je voeding!

Was er een moment tijdens de race waarop je een extra boost nodig had? Hoe heb je dit aangepakt?
Ik probeer altijd al vroeg goed te beginnen met eten, en niet nadat ik in mijn benen voel dat de energie aan het opraken is, dan ben je meestal iets te laat (weet ik uit ervaring :)) De momenten waarop ik deze race merkte dat ik even mijn energie moest aanvullen was na een lange klim, en net voor de tweede voedingsstop. Het is verleidelijk om even te wachten
met eten tot je er bent, maar ik merkte dat dat waarschijnlijk niet heel slim was. Ik heb toen even een gelletje genomen en kon gewoon fijn weer door. Zo kom je ook niet helemaal leeg aan bij de tussenstop en is je herstel ook sneller waardoor je weer sneller door kunt.

Wat is je volgende sportieve uitdaging?
In mei fiets ik met Rolling Dreamers mee van Florance naar Rome op de gravelbike. Het is een soort bikepackingtrip maar met ook een flink aantal kilometers per dag. Ik kijk er enorm naar uit en ben heel benieuwd hoe het fietsen in een ander land mij gaat bevallen :)

Zijn er dingen die je bij een volgende race anders zou aanpakken?
Ik moet zeggen dat ik mijn voedingsroutine ondertussen zo op mijzelf heb ingericht dat ik niet echt iets kan bedenken wat ik anders zou doen. De eerste paar events die ik reed zoals deze heb ik van mijn fouten geleerd, zoals te laat beginnen met eten en te moeilijk verteerbaar/eetbaar voedsel meenemen, dat ik daar nu de vruchten van pluk haha!

Winkelwagen

Uw winkelwagen is leeg.